2012. június 12., kedd

Mákos-sajtos sós rúd

A borkóstolóra készítettem először ezt a süteményt. Ez egy jól bevált sós rúd, már többször elkészítettem. A receptet Petrától, a NoSalty-ról vettem. Ebből a mennyiségből nagy, négy gáztepsinyi adag lesz, de mindig elfogy, mert annyira eteti magát.

Hozzávalók a tésztához (ez hatalmas adag, én általában a felét készítem csak):
- 40 dkg finomliszt,
- 40 dkg rétesliszt,
- 25 dkg vaj (én sokszor vajat és zsírt is teszek vegyesen a süteménybe, de ekkor a zsír miatt elég kb. 20 dkg összzsiradék),
- 1 kis doboz, 175 g, tejföl (nálam van, hogy egy doboznál több kerül bele, a tészta állagától függően),
- kb. 1 dl tej (vagy több, apránként adagoljuk, függ a liszt minőségétől),
- 25 dkg reszelt sajt (bármilyen sajt lehet, én általában trappistát reszelek bele, mert a tetejére karakteresebb ízű sajtot szórok),
- 2 tojás sárgája (lányom tojásallergiája miatt már nem teszek bele),
- 8 dkg darálatlan mák,
- fél csomag (foszfátmentes) sütőpor  (mostanában sütőpor helyett csak egy kis szódabikarbónával lazítom a tésztát, mert nem szeretem a sütőpor mellékízét),
- 4 kiskanál só.

A tetejére: tojásfehérje (nálam víz a fenti okok miatt), parmezán vagy bármilyen más sajt, szezámmag, lenmag, kömény, ki mit szeretne.

Elkészítés: 

A hozzávalókat gyorsan összegyúrjuk egy jól nyújtható tésztává. A hozzáadott tej és tejföl mennyisége függ a liszt minőségétől. A lényeg, hogy jól nyújtható, rugalmas, nem ragacsos és ne is száraz tésztát kapjunk. Egy éjszakára hűtőbe tesszük pihenni (fóliába csomagoljuk be a tésztát).

Másnap négyfelé vágjuk a tésztát, mindegyik darabból egy nagy gombócot formálunk. Egyet kinyújtunk vékonyra (körülbelül 4-5 mm vékonyra, de, ha nagyon ropogósra szeretnénk, akkor ennél is kicsit vékonyabbra), megkenjük tojásfehérjével (én vízzel, mert lányom tojásallergiás), megszórjuk sajttal, magokkal, majd derelyevágóval vékony, hosszúkás rudakat vágunk és tepsire helyezzük őket. Nem kell nagyon távol rakni a rudakat egymástól, nem sülnek össze, mert felfele nőnek. 200 fokos sütőben (eredeti recept szerint 200 fokos és légkeveréses) aranyszínűre sütjük (körülbelül 15-18 perc, sütőtől függően, figyelni kell, ne süljön túl, mert akkor kiszárad). A másik három tésztadarabbal ugyanígy járunk el.





5 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Nagyon szívesen, Manyi! :) (Férjem egyik kedvence ez a sós sütemény.)

      Törlés
  2. nagyoisteni énis megsűtőttem kőszi asok finmságokat jolanda

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a receptet, nagyon finom lett!

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a receptet, nagyon finom lett!

    VálaszTörlés