2013. április 26., péntek

Metélőhagymás sóskaleves burgonyagombóccal

Az alaprecept a Vidék Íze oldaláról származik. Eddig csak főzeléknek készítettem a sóskát, kissé édeskésen. Én a főzelékbe sem teszek sok édesítőt, mert úgy szeretem, ha érzem a sóska savanykás ízét. Mindig is bizarr ötletnek tartottam azonban, hogy a sóskát főzeléken kívül másra felhasználjam. Egy kg sóskát szedtünk tegnap és nem szerettem volna már megint főzeléket készíteni, mert nem olyan régen főztem, így gondoltam, most vagy soha, kipróbálunk valami mást is. Nem bántam meg. Finom, nyári leves.

Eredetileg medvehagyma kell a levesbe, de nekünk az már elfogyott, így metélőhagymát szórtunk bele.

Hozzávalók:

- 500 g sóska,
- 2-3 dl tejföl,
- 1,5 liter alaplé vagy víz (én zöldségalaplevet használok, amit gyorsan úgy készítek, hogy Vega-mixet felforralok vízzel, majd leszűröm),
- só,
- bors,
- 1 csokor metélőhagyma vagy medvehagyma,
- 5 dkg vaj,
- 2 tojássárgája,
- cukor ízlés szerint,
- 20 dkg krumpli,
- 10 dkg liszt,
- 2 egész tojás.

1. A sóskát megtisztítjuk (leszedjük a vastag szárakat a levelekről és megmossuk). Az alaplevet előkészítjük. A krumplit héjában megfőzzük.

2. A sóskát 5 dkg vajon megfonnyasztjuk, majd felöntjük az alaplével és 10-15 percet főzzük. Közben sózzuk, borsozzuk, majd botmixerrel pürésítjük.Az eredeti recept szerint le kell szűrni a levest, de szerintem ez felesleges.

3. 2 tojássárgáját összekeverünk tejföllel, majd merünk rá 2 evőkanálnyi adagot a levesből, jól összekeverjük és visszaöntjük az egészet a levesbe. Forralunk rajta egyet.

4. Közben gyorsan elkészítjük a gombócokat. Ehhez a krumplit áttörjük, hozzáadjuk a lisztet, 2 egész tojást, sót és borsot. Jól összekeverjük.

5. Ezután beleszúrjuk az apróra vágott medvehagymát vagy metélőhagymát a levesbe.

6. Kis gombócokat készítünk a krumplis masszából és azt is beletesszük a levesbe. Megfőzzük.

7. Cukorral, sóval, borssal ízesítjük még a levest, ha szükséges.

8. Tálaláskor sajtot is lehet rá reszelni.


2 megjegyzés:

  1. Köszönöm a receptet, kedvenc levesünk lett!
    Kis módosításra is vetemedtem már:
    - a krumpligombócba pici szerecsendiót is tettem,
    - metélőhagymás szórás helyett a sóskát vajon megfonnyasztott hagymára tettem, és úgy pároltam,
    - vízzel öntöttem fel a sóskát, és közvetlenül abba tettem bele egy leveskockát.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a visszajelzést és az ötleteket. Van még néhány sóskás recept a blogon, pl. sóskás pite, sóskaszószos tészta, sóskás túrós lepénykék és két sóskatorta.

    VálaszTörlés