2013. november 10., vasárnap

Könnyű túrófánk sósan és édesen is

Borbás Marcsi receptjét próbáltam ki ehhez a fánkhoz. Tetszett, hogy nem kerül bele a tésztába a tojásfehérje, ettől könnyű, üreges lesz a tészta. Könnyű, gyors fánk, amit lehet édesen és sósan is készíteni. Én mindkettőt kipróbáltam és azt kell mondjam, a család mindig a sósat eszi meg először.



Hozzávalók: 
- 25 dkg túró,
- 20-25 dkg liszt (nekem még  20 dkg liszt sem kellett bele, de én tönkölylisztet használok mindenhez),
- 3 tojás sárgája,
- 2 evőkanál tejföl (ha túl kemény a tészta, akkor lehet 3 evőkanál is),
- 1 citrom héja (elhagytam, mert nincs biocitromom, ha sósan készítjük, akkor sem kell bele),
- fél kiskanál só, de van, hogy elmarad és nem teszek bele (ha sósat készítünk, akkor persze több só kell bele),
- 2 evőkanál cukor (ha sósat készítünk, akkor ez elmarad),
- 1 kiskanál szódabikarbóna (kisebb kanalat használok, kávéskanál méretűt, az eredeti recept csak annyit ír, "kiskanál"),
- zsír vagy olaj a sütéshez (én mindig zsírban sütöm a fánkokat).

Elkészítés: 

1. A túrót villával vagy krumplinyomóval áttörjük. A lisztet összekeverjük a cukorral, sóval, szódabikarbónával.

2. A túróhoz keverjük a tojások sárgáját, citromhéjat és a tejfölt. Hozzáadjuk a lisztes keveréket és egy könnyű, puha, de nem ragacsos, nyújtható tésztát gyúrunk belőle.

3. A recept szerint rögtön lehet nyújtani, szaggatni, de nekem az a tapasztalatom, hogy jobb, ha hagyjuk 20-30 percet állni a tésztát.

4. Lisztezett felületen kisujjnyi vastagra nyújtjuk a tésztát (én sokszor ennél kicsit vékonyabbra nyújtom) és kiszaggatjuk tetszőleges méretűre. Én kisebb-közepes pogácsaszaggatóval szaggattam, de az eredeti recept szerint pohárral kell kiszaggatni, majd a közepét egy röviditalos pohárral kiszúrni. Én ettől eltekintettem, egyszerűen csak kiszaggattam.

4. Közepesen forró sütjük. Ezt ki kell kísérletezni, kinél hol van ez a pont. Ha túl forró zsírban sütjük a fánkot, hamar megég a tészta külső része és belül nyers marad, ha meg hideg a zsiradék, akkor tocsogni fog tőle a fánk.

5. Langyosan, lekvárral vagy anélkül, porcukorral vagy anélkül, kinek hogy tetszik, a sósat fokhagymás tejföllel tálaljuk, de magában is kapós a sós fánk (a családom leginkább magában fogyasztja). Másnap sem volt rossz.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése