2014. november 25., kedd

Sütőtökös-vöröslencsés lasagne teljes kiőrlésű házi tésztából

A tészta receptje a Vidék Íze 2014 októberi számából, a tölteléké Rita konyhájából való. Nagyon finom! Egyik kedvenc őszi/téli ebédem.





Hozzávalók a tésztához: 
- 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt,
- 10-15 dkg finomliszt (nálam fehér tönkölyliszt),
- 2  nagyobb tojás (elhagyható, helyette víz, én nem teszek bele tojást, tojásallergia miatt),
- 1 kávéskanál só,
- kevés víz, ha szükséges.

VAGY

kész, száraz lasagne tészta (Rita ehhez a mennyiséghez 9 lap bolti, száraz lasagne tésztát javasol, amit egy 22X22-es tálban süt meg). Én boltit még soha nem használtam.

Elkészítés: 

1. A lisztet egy gyúrótáblára vagy a konyhapultra halmozzuk. Közepébe mélyedést készítünk. Ide szórjuk a sót és ráöntjük a két egész tojást (vagy helyette a vizet).

2. Kézzel addig gyúrjuk, míg sima tésztát kapunk. Ha szükséges, kevés vizet adhatunk hozzá. Én eleve csak vízzel gyúrom a tésztát. tojást nem teszek bele.

3. Cipót formázunk a tésztából, letakarjuk konyharuhával és 5 percig pihentetjük.

4. Ezután enyhén lisztezett felületen nagyon vékonyra kinyújtjuk Én sodrófával szoktam, nincs tésztanyújtó gépem. Tetszőleges darabokra vágjuk (téglalap alakúra szoktam, mint a bolti lasagne tészta, de igazából mindegy, hogy sikerül a vágás, mert úgysem fog látszani, hisz rétegezzük a szósszal).

Általában 4 részre osztom a lencsés krémet, azaz ebben az esetben 5 szintre való tésztára lesz szükség, de tepsi méretétől függően lehet eggyel több vagy kevesebb is.

Hozzávalók a raguhoz: 
- 1 fej közepes vöröshagyma,
- 2 gerezd fokhagyma,
- 300 ml paradicsomlé (házi, ha lehet, ami jó sűrű),
- 2 evőkanál olaj,
- 60 ml száraz vörösbor,
- só,
- tört színes bors,
- 10 dkg vöröslencse,
- chili por (elmaradhat, én a gyerekek miatt nem teszek bele),
- 1 teáskanál fűszerpaprika,
- kb. 40 dkg sütőtök, sütve (az eredeti recept szerint vízgőz felett kell megpárolni, és csak 20 dkg-ot ír, én sütőben megsütöm a tököt és ez a 40 dkg a megsült, héjától megszabadított tököt jelenti).

Hozzávalók a besamelhez: 
- 1 evőkanál olaj,
- 1 evőkanál liszt,
- 350 ml tej,
- só,
- őrölt szerecsendió,
- 5 dkg trappista (én ennél többet tettem bele, kb. 10 dkg-ot).

Tetejére: reszelt sajt.

Elkészítés: 

1. A vöröshagymát apróra vágjuk, majd az olajon megdinszteljük. Ezután hozzáadjuk a fűszerpaprikát, a chili port, felöntjük borral és paradicsomlével. Sózzuk, borsozzuk és ha felforrt, mehet bele a megmosott vöröslencse, valamint az apróra vágott/reszelt fokhagyma. Lefedjük és közepes-lassú tűzön készre főzzük. Ha szükséges, időnként öntsünk rá vizet. Amikor elkészült, hozzákeverjük a (párolt vagy sült) tököt.

2. A lisztet kikeverjük egy kevés tejjel és az olajjal. Ha csomómentesre kevertük, öntsük bele a maradék tejet is. Sózzuk, ízesítjük szerecsendióval és állandó kevergetés mellett addig főzzük, míg besűrűsödik. Még forrón belekeverjük a reszelt sajtot.

3. Egy kisebb méretű tepsi (nálam kb. 15X22 cm) alját kibéleljük tésztalapokkal (fentebb írtam, hogy Rita bolti tésztát használ, nála 22X22-es a tepsi és 9 lap tésztát használ, minden sorban 3 lap tészta van). A tepsi alját megkenhetjük kis vajjal, olajjal vagy zsírral, hogy ne tapadjon le a tészta.

Megkenjük a ragu negyedével (én általában 4 részre osztom a lencsés-tökös krémet, de lehet kevesebbel is, lásd feljebb), arra pötyögtetünk egy kevés besamelt. Én erre szórtam még reszelt sajtot is, de ez nem muszáj, enélkül is finom lesz (ha nincs sok sajt itthon, én sem szórok még plusz sajtot rá). Megint tészta következik, rá a ragu, besamel és sajt. Addig folytatjuk, míg minden elfogy. Tetejére besamel jön. A besamellel úgy kell gazdálkodni, hogy a tetejére hagyjunk bőven, mert mindenhol be kell fednie a tésztát (különben nem főne meg, kiszáradna a tészta). A tetejére is szórtam reszelt sajtot. 180 fokos sütőben készre sütjük.

Ha bolti, száraz tésztával készítjük, akkor levesesebb legyen a töltelék, hogy meg tudjon főni benne a száraz tészta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése