2016. július 30., szombat

Cukor- és édesítőszer mentes kakaós csiga

Ezt a receptet a Mentes konyha című negyedévente megjelenő lapban találtam (2016/nyári szám). Eddig nem ismertem ezt az újságot és csak véletlenül találtam rá az egyik pályaudvaron lévő újságárusnál. Mivel volt benne néhány ígéretes recept, ezért meg is vettem gyorsan. Tegnap a gyerekekkel közösen megsütöttük Vrábel Kriszta receptje alapján ezeket a csigákat. Néhány helyen módosítottam rajta. Ide azt írom le, ahogy én készítettem, de zárójelben azért jelzem, hogyan szólt az eredeti recept. És a végeredmény? Én már eléggé "edzett" vagyok, az átlaghoz képest sokkal kevesebb édesítéssel sütök-főzök, de azért az első falat meglepett. Valahogy más emlékeim vannak ugye a kakaós csigával kapcsolatban. Aztán megettem a második csigát. Majd a harmadikat...Azt vettem észre, hogy nagyon ízlik és már érzem is a természetes édes ízeket. A gyerekek is ették, habár ők kértek egy csipetnyi kókuszcukrot a tetejére, illetve Panni házi baracklekvárba mártogatva ette (amibe természetesen soha nem teszek cukrot). Máskor is megsütjük.

Egyébként nagyon vonz a gondolat, hogy még tovább csökkentsem az édesítést a sütéseim során és kihasználjam a gyümölcsök, magvak, fűszerek természetes édességét. Sima kristálycukrot csak akkor használok, ha valamiért elkerülhetetlen (pl. élesztő felfuttatása vagy dobostorta teteje), egyébként leginkább xukor zérót (mostanában elbizonytalanodtam, vajon nem ártalmas-e), ritkábban kókuszcukrot és még ritkábban mézet teszek a süteményekbe. Ezekből is mindig jóval kevesebbet, mint amit javasol egy-egy recept.





Hozzávalók:
- 40 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt,
- 5 dkg olvasztott vaj,
- egy csipet cukor az élesztő felfuttatásához,
- 1 dl natúr joghurt,
- 2 dkg élesztő (eredetileg 7 g szárított élesztő),
- 1 csapott evőkanál fahéj,
- kb. 2 dl tej (eredetileg víz).

Hozzávalók a töltelékhez:
- kb. 15 dkg mogyoró (nálunk termett, lila héjú, mely édesebb a törökmogyorónál, ezt pépesítettem robotgépben), eredetileg 10 dkg cukrozatlan mogyoróvaj,
- 1,5-2 evőkanál cukrozatlan kakaópor (eredetileg 1 evőkanál),
- 1 csapott evőkanál fahéj,
- 2 dkg kókuszreszelék,
- 3 dkg vaj,
- 5 dkg darált dió,
- 1 tojás a kenéshez, de nálam a tojásallergia miatt ez elmaradt, helyette tejet használtam.

Elkészítés:

1. A tésztához az élesztőt felfuttatjuk egy kevés langyos cukros tejben, majd, ha felfutott, akkor a vaj kivételével az összes hozzávalót (a felfuttatott élesztőt is) egy nagy tálba öntjük és elkezdjük dagasztani. Mikor már jól összeállt, akkor hozzádagasztjuk a vajat is. Ha kész, szép hólyagos, akkor konyharuhával letakarjuk és duplájára kelesztjük.

2. A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk, kinyújtjuk kb. 1 cm vastagra (vagy vékonyabbra, ahogy én is tettem) és megkenjük a mogyorókrém, olvasztott vaj, kakaópor, fahéj keverékével. Feltekerjük és ízlés szerinti vastag szeleteket vágunk.

3. Sütőpapírra helyezzük a csigákat, Eredetileg le kellene kicsit nyomkodni őket, de szerintem ez felesleges. Mivel meleg volt, a 30 perces újrakelesztés nálam most elmaradt. 220 fokra előmelegített sütőben kb. 10-15 percig sütjük, majd megkenjük felvert tojással (én tejjel) a csigák tetejét és megszórjuk mindegyiket darált dióval és kókuszreszelékkel. Visszatoljuk a sütőbe még kb. 5 percre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése