2016. október 3., hétfő

Szilvalekváros bukta

Szereti az egész család. Könnyű tészta, benne sok házi szilvalekvár, kevéske porcukor a tetején.







Hozzávalók: 
- 50 dkg liszt (nálam 50 dkg tönköly fehér),
- 4-6 dkg cukor (nálam 4 dkg),
- 2,8-3,5 dl tej (amennyit felvesz a tészta, lágy, könnyű, hólyagos tésztát kell kapni, nálam kell a 3,5 dl, de az én lisztem mindig több folyadékot kíván),
- 2,5 dkg élesztő,
- 7-10 dkg vaj (én 7 dkg-ot szoktam, van, aki 10 dkg-ot tesz bele), de van, aki 1 dl olajat használ inkább,
- 2 tojássárgája (régen nem tettem bele tojást, mert lányom nem ehetett, úgy is finom volt, csak akkor nem olyan szép sárga a tésztája),
- kemény házi szilvalekvár (nálam majdnem elfogyott egy 7 dl-es üveggel),
- néhány dkg olvasztott vaj a bukta tetejére, oldalára.

Elkészítés: 

1. Morzsoljuk az élesztőt 1 dl langyos tejbe, szórjunk bele 1 kiskanál cukrot, keverjük meg és langyos helyen hagyjuk felfutni. (Én meg szoktam szórni egy kis liszttel is a tetejét.)

2. A vaj kivételével az összes hozzávalót egy tálba öntjük (tejből ne mindet, majd fokozatosan adagoljuk, ahogy a tészta igényli). Elkezdjük dagasztani. Mikor nagyjából összeállt a tészta, mehet bele az olvasztott vaj is. Jó lágy, könnyű tésztát kell kapnunk a dagasztás végén. A tészta legyen hólyagos, sima felületű, de könnyű, lágy.

3. Letakarjuk és duplájára kelesztjük.

4. Ha megkelt, egy jól kilisztezett felületre borítjuk a tésztát és nyújtófával téglalap alakúra lapítjuk (kb. 35X40 cm-es legyen a téglalap).

6. Ízlés szerinti méretűre (kb. féltenyérnyire) daraboljuk.

7. Kezünkbe veszünk egy darabot, kicsit meghúzogatjuk, hogy nagyobb legyen, ráteszünk egy adag lekvárt (nem kell sajnálni). Kétoldalt (két egymással szemben lévő oldalon) egy kicsit behajtjuk, majd feltekerjük a másik irányból. Így nem folyik majd ki a töltelék.

8. Olvasztott zsírral vagy vajjal vagy olajjal kikenünk egy nagyobb tepsit, ebbe sorakoztatjuk a buktákat. Minden bukta oldalát megkenjük egy kevés olvasztott zsiradékkal. A következő buktákkal is ugyanígy járunk el. Mehetnek egymás mellé, nem kell helyet hagyni közöttük. Az illesztés megy alulra.

9. Amikor megtöltöttük az összes buktát, lekenjük őket olvasztott (de nem forró!) vajjal. Óvatosan, mert könnyű a tészta. 30 percet kelesztjük, majd 180-190 fokra előmelegített sütőben (nálam 190 fok) kb. 20-25 perc alatt készre sütjük (aranybarnára).

Én sütés után ki szoktam szedni rácsra, hogy ne nedvesedjen be az alja, de igyekszem minél több buktát egyben hagyni és csak akkor szétszedegetni őket egymástól, amikor kínálom a családnak. Egy kevéske porcukorral meghinthetjük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése