2016. december 10., szombat

Sajtos keksz különféle ízesítéssel

Egyik kollégám 2 hete hozott be otthonról egy kis sós kekszet, amivel engem is megkínált. A felesége készítette. Mostanában a sós ízeket jobban kívánom (nagyon leszoktam az édesről), így rögtön el is kértem a receptet. Ma megsütöttem végre és nagyon elégedett vagyok vele. Ropogós, mégis omlós kekszeket sikerült sütnöm. Szeretjük a pogácsákat, de a keksz azért jobb, mert azt fémdobozban tárolva napokig eszegethetjük és az idő múlásával csak még finomabb lesz.




Hozzávalók (ebből az adagból nekem 2 és fél gáztepsi keksz lett):
- 25 dkg liszt (nálam most 15 dkg fehér tönköly és 10 dkg teljes kiőrlésű tönköly),
- 10 dkg vaj (nálam most 5 dkg vaj és 4 dkg disznózsír),
- 2 kávéskanál só,
- 2-3-4 evőkanál tejföl, amennyit felvesz,
- 1 tojás sárgája, enyhén felverve,
- 20 dkg reszelt sajt (ez lehet bármilyen maradék sajt, nálam legalább 3 féle érett sajtdarab volt, amiből már senki nem evett egy ideje),
- ízesítésnek pedig ki mit szeretne, például: 3 evőkanál őrölt pirospaprika (fűszerpaprika), 3 evőkanál pirított szezámmag, 3 evőkanál egész mák, vagy friss zöldfűszerek aprítva (kapor, bazsalikom, de akár provance-i vagy más keveréket is el tudnék képzelni), egész kömény stb.

Elkészítés:

1. A lisztet, sót, reszelt sajtot és a kiválasztott ízesítőt összekeverjük, majd hozzáadjuk a vajat (zsírt), tojássárgát, és annyi tejfölt, amennyitől egy nem ragacsos, formázható, gyurmaszerű tésztát kapunk. (Én ebből az adagból készítettem kétféle kekszet: mákosat és pirospaprikásat.)

2. Két rudat formálunk belőle (formázásnál figyeljünk, hogy a rúd közepe is tömör legyen, mert jártam már úgy, hogy szeleteléskor a kekszek közepe lyukas volt) és folpackba csomagoljuk mindegyik rudat (Az, hogy milyen vastag/hosszú rudakat készítünk, rajtunk áll. Én jobban kedvelem a kisebb átmérőjű kekszeket.). Betesszük a hűtőbe dermedni (legalább egy órát, de egy éjszaka sem árt neki).

3. Egy éles, vékony pengéjű késsel vékonyra szeleteljük a pihentetett, lehűtött tésztát és tepsire sorakoztatjuk a kekszeket. 180-200 fokra előmelegített sütőben aranybarnára sütjük. Vigyázzunk, mert hamar elkészül, nehogy megégessük. (Én 200 fokon sütöttem.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése