2016. december 9., péntek

Törkölyben eltett paprika

Valamikor 2015 elején a Gasztroangyal című műsorban Györkönyt és környékét mutatták be. Ott láttam egy savanyúságot, amit számomra addig nem ismert módon, törkölyben tettek el. El is kértem Borbás Marcsitól a receptet és tavaly (2015-ben) kipróbáltam, amint megérett a paprika és kaptam törkölyt is. Decemberben bontottuk fel a hordót és meglepődve tapasztaltuk, tényleg finom lett a savanyúság. Idén újra elkészítettem. Ebben az évben nem csak sárga és zöld paprika került bele, hanem piros is. Idén valahogy túl gyorsan értek a paprikáink és mire megkaptam a törkölyt, nagyon sok bepirosodott. December 7-én bontottuk fel a hordót, mert szerettünk volna ajándékozni belőle. Idén még finomabb, még törkölyösebb ízű lett a savanyúság, azonban a piros színű paprikák némelyike megpuhult. A tapasztalat tehát számunkra most az, hogy jövőre inkább  csak zöld és sárga paprikát teszünk a hordóba. Kicsit kevesebb ecetet, sót és cukrot tettem bele, mint azt az eredeti recept írja. Zárójelben jelzem, én milyen arányokkal dolgoztam, de ez ízlés kérdése.

Próbáltam az interneten utánaolvasni ennek az eltevési módnak, de nem sok információ áll rendelkezésre. Azt olvastam, hogy régen ecetet sem tettek bele, de több recept meg írja az ecetes felöntőlevet. Mivel nagyon száraz a törköly, amit kapunk, ezért biztosabbnak láttam, ha teszek bele felöntőlevet, viszont kicsit kevesebb ecettel, sóval és cukorral keverem ki.







Hozzávalók: 
- pepperoni (esetleg kosszarvú) paprika (nekünk zölden/sárgán vált be, lásd fent) vagy más, nem lédús paprika, mosva, a szárát ne szedjük le!,
- törköly,
- 10 liter víz, ha sokat teszünk el, akkor arányosan emeljük a víz, az ecet, cukor és só mennyiségét,
- 1 kg adalékmentes, nem jódozott só (nálam 68 dkg, ennyi sikerült, ezért nem kerek a szám :) ),
- 1 liter 20 %-os ecet (nálam 8 dl),
- 1 kg cukor (nálam 80 dkg).

Elkészítés: 

1. Amikor kijön a présből a törköly, tegyük zsákba, akasszuk ki a napra és várjuk meg, míg elkezd erjedni. Így szólt az eredeti recept. Mi mindkét évben zsák helyett étkezési célra szánt műanyag hordóba tettük a törkölyt.

2. Mikor már elkezd erjedni a törköly, akkor kezdhetjük az eltevést. Egy étkezési célra szánt hordó aljába törkölyt szórunk. Erre jön egy réteg paprika, majd megöntözzük a felöntőlével, amihez a vizet összekeverjük a sóval, cukorral, ecettel. Ezután ismét törköly jön, majd egy sor paprika és felöntőlé. Addig folytatjuk a rétegezést, míg az összes paprika elfogy.

3. A tetejére törköly kerüljön. Annyi lé legyen végül a hordóban, hogy a törköly tetejére helyezett nehezék a lé alá nyomja a paprikát. Mi a pincében tároltuk a törkölyös-paprikás hordót. Kb. 2-3 hónapig érleljük, utána fogyasztható.

4. Mivel mi nem tettünk el túl sok paprikát, ezért, mikor úgy éreztük, elkészült a savanyúság, 7 dl-es befőttes üvegekbe szedtük, levét leszűrtük és felöntöttük vele a paprikát Így tettük a hűtőbe illetve a pincébe. Nálunk készült csípős és csemege paprikából is savanyúság. Egyikből sem túl sok, ezért egy hordóba tettük mindkettőt. Alulra a csípőset, felülre a csemegét. Nem lett csípős a csemege.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése