2017. január 20., péntek

Glutén-és tojásmentes túrós-almás pite

Ez a pite egy kísérlet volt részemről. Tudtommal senki nem gluténérzékeny a családban, de időnként szeretek egy-egy étkezést gluténmentesen megoldani, mert így látom jónak és egészségesnek. Éppen ezért a mai ebédünk is egy ilyen próbálkozás. Zoldbabkrémlevest készítettem sült kolbászkarikákkal, másodiknak pedig egy almás-túrós pitét.

Van ebben a pitében többféle liszt: kölesliszt, hajdinaliszt, barna rizsliszt és kukoricakeményítő. A köleslisztet nem annyira kedvelem, mert kicsit kesernyés az íze, de a receptet szerettem volna betartani és nem kísérletezni későn este, így tettem bele azt is. Nóri mindenmentes konyhája receptjét követtem a pite alapját illetően. Egy kicsit azért eltértem tőle, mert nem volt otthon kukoricaliszt, ezért azt mással helyettesítettem. A tészta egyébként még tojásmentes, tejtermékmentes és vegán is. A rákerülő töltelék már az én találmányom, ugyanis volt otthon még egy kis túró, amit fel akartam használni mindenképp, viszont valamilyen gyümölcsöt is szerettem volna tenni a sütibe. Így lett túrós-almás, egy kevés mazsolával és házi baracklekvárral ízesítve.

Mivel mi nagyon leszoktunk a cukros, túl édes ízekről, ezért én csak minimális mennyiségű cukrot használtam. Aki még nem tart itt, édesebb ízekhez van szokva, nyugodtan tegyen bele több cukrot (vagy édesítőt).

A kép munkába indulás előtt készült (este sütöttem a pitét), így a kép minősége sajnos nem a legjobb...


Hozzávalók a tésztához (24-26 cm forma):
- 5 dkg kölesliszt,
- 1,7 dkg hajdinaliszt,
- 1,8 dkg kukoricaliszt (helyette hajdinalisztet tettem),
- 2,5 dkg barna rizsliszt,
- 3 dkg kukoricakeményítő (én 6 dkg-ot tettem bele, mert a következő hozzávalóm, tápióka keményítő, nem volt otthon),
- 2 dkg tápióka keményítő (nem tettem, nekem nincs ilyen otthon, helyette több kukoricakeményítő került a tésztába),
- 2,5 dkg olívaolaj,
- 75 dkg víz,
- 1 kiskanál almaecet,
- 0,5 dkg kókuszcukor.

Hozzávalók a töltelékhez: 
- 20 dkg túró,
- egy marék mazsola,
- vanília (nálam szárított, porított),
- 2-3 evőkanál tejföl,
- 1 kiskanál cukor (aki az édes ízekhez van szokva, tegyen többet)
- 1 teáskanál vaníliás pudingpor (elmaradhat),
- 2 kisebb alma, hámozva, vékonyan szeletelve,
- fahéj,
- reszelt citromhéj (nekem nem volt bio, így kevés citromlével ízesítettem),
- néhány evőkanálnyi házi, cukormentes baracklekvár,
- tetejére egy-két kiskanálnyi cukor.

Elkészítés: 

1. A tészta száraz hozzávalóit összekeverjük. A nedves hozzávalókat összekeverjük egy tányérban és 2-3 részletben hozzáadjuk a lisztekhez. Sűrű, gyurmaállagú tésztát kell kapnunk, ami nem ragad a kézhez. Ha túl nedves, dolgozzunk bele keményítőt, ha túl száraz, adjunk hozzá vizet. Fóliába csomagoljuk és egy órát pihenni hagyjuk a tésztát.

2. A túrótöltelékhez összekeverjük a túrót, a cukrot, vaníliát, mazsolát, a tejfölt, citromhéjat és egy kevés pudingport vagy étkezési keményítőt (ezt csak azért tettem bele, hogy kicsit magába szívja a nedvességet, de tulajdonképp el is maradhat). Egy krémes, nem híg, jól kenhető masszát kell kapnunk.

3. A tésztát kinyújtjuk a formánk méretére. Hogy ne tapadjon le, én úgy oldottam meg, hogy egy sütőpapíron nyújtottam a tésztát, nagyon óvatosan és többször átfordítva egyik oldaláról a másikra. Így nem ragadt, nem szakadt szét, nagyon szépen tudtam nyújtani. A formába helyezzük.

4. Rátesszük a túrótölteléket, arra az almaszeleteket, fahéjjal, kevés cukorral megszórjuk, majd házi, cukormentes baracklekvárral megpöttyözzük a tetejét.

5. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 15 percig sütjük. Ne ijedjünk meg, a tészta sütés után kemény, de órák múlva vagy másnapra szépen megpuhul és szeletelhető lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése