2017. április 23., vasárnap

Tejfölös-borsos kalács

Már nagyon régóta készülök elkészíteni ezt a különleges tejfölös-borsos kalácsot. Hagyományos étel. Azt olvastam, hogy Szeremle nevű településről terjedt át más falvakba is ez az étel. Főleg ünnepnapokon került asztalra. Nagyon különleges, ahogy a légiesen puha, foszlós, édeskés kalács íze találkozik a boros-sós tejföllel a szánkban. Nehéz abbahagyni. Több receptből dolgoztam, ráadásul a tojást el is hagytam, mert lányom tojásérzékeny.





Hozzávalók a tésztához: (eredetileg 1 kg lisztből készítik, de én levettem az adagból, mert mi nem eszünk annyit):
- 60 dkg liszt (nálam tönköly fehér),
- 2,5 dkg élesztő,
- 4 dkg cukor,
- 3-4,5 dl tej, amennyit felvesz,
- egy mokkáskanál só,
- 1-2 tojássárgája (én ezt nem tettem bele),
- fél dl olaj (ez kb. 5 dkg),
- 2,5 dkg olvasztott kacsazsír,
- kevés tej a tészta lekenéséhez.

Hozzávalók a tejfölös öntethez:
- 2 nagy doboz tejföl,
- só (ízlés szerint),
- őrölt bors (ízlés szerint),
- 1 evőkanál olvasztott kacsazsír.

Elkészítés:

1. Kevés szobahőmérsékletű tejbe morzsoljuk az élesztőt, megszórjuk egy evőkanál cukorral és felfuttatjuk.

2. Mikor felfutott az élesztő, az olaj és a zsír kivételével a tészta minden hozzávalóját összedagasztjuk. A tejet fokozatosan adagoljuk, annyit adjunk hozzá, amennyit a tészta kíván. Mikor szépen összeállt a tészta, akkor több részletben adagoljuk hozzá a zsírt és az olajat. Jól kidagasztjuk. Egy lány, hólyagos tésztát kell kapnunk. Konyharuhával letakarjuk és egy óra alatt duplájára kelesztjük.

3. A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk. Nem szabad gyúrni. Óvatosan, gyorsan 1 ujjnyira nyújtjuk, majd 2 ujjnyi széles csíkokra vágjuk.

4. A csíkokat elfelezzük, mindegyiket kicsit megsodorjuk és félbe hajtjuk. Megfonjuk. Van, aki kis koszorúkat (köröket) formáz helyette.

5. Zsírozott, lisztezett nagy gáztepsire helyezzük a megformázott tésztafonatokat. Nem kell túl távolra, inkább felfeje nőjön.

6. Volt recept, ahol hagyták kicsit kelni a tésztát, volt, ahol egyből sütőbe tették. Én ezt úgy oldottam meg, hogy mikor tepsibe tettem a tésztát, akkor kapcsoltam be a sütőt, így letakarva kb. 10 percet pihentek a kalácsok. Tejjel lekentem a tetejét és mehetett a tepsi a 180 fokra előmelegített sütőbe. Szép aranyszínűre sütjük.

7. Közben a tejfölt, zsírt egy edénybe öntjük és megmelegítjük. Ízlés szerint sózzuk, borsozzuk.

8. A kisült kalácsokat forrón ebbe a tejfölös mártásba forgatjuk és frissen fogyasztjuk. Állítólag vájlingban kell kínálni, még ünnepek alkalmával is, így én is abba tettem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése