2017. október 13., péntek

Tejszínes-krémsajtos körtetorta

Születésnapomra sütöttem ezt a tortát. Több receptből alakult ki a végleges változatom, de leginkább a Tessedik mézes körtetorta.

Szívem szerint, mint minden tortát, ezt is piskótával készítettem volna, de mint már többször is írtam, lányom tojásallergiás, így tojásos sütemény szóba sem jöhet nálunk. A tojásmentes hólabda receptemet használtam a tortaalaphoz, itt-ott növelve a mennyiséget és a belekerülő diót is megpörköltem.





Ilyen állagú a saját, házi krémsajtom, mely kecskéink tejéből készül:



Hozzávalók a tésztához (26 cm átmérőjű forma) vagy, ha nem fontos a tojásmentesség, akkor lehet sütni piskótát is, ahogy az eredeti recept írja:
- 20 dkg (fehér tönköly)liszt,
- 5 dkg hajdinaliszt (ha nincs, darált mandulával vagy dióval helyettesítem),
- 3 dkg étkezési keményítő,
- 10 dkg dió, pirítva, majd fele darálva, másik fele durvára vágva,
- 1 púpos mokkáskanál szódabikarbóna,
- negyed citrom leve,
- 1 körte hámozva, kockázva, 1 evőkanál vízzel 1-2 perc alatt megpárolva, botmixerrel pépesítve,
- kb. 1,5 dl (mag)tej vagy víz, hogy sűrűn folyós, kenhető állagú legyen,
- kevés fahéj,
- kb. 1-2 evőkanál méz (aki édesebben szereti, tegyen többet), vagy kimarad, ha valaki nem eszik mézet,
- cukor, ha valaki édesebben akarja enni, én nem tettem bele a mézen kívül semmit,
- 5 dkg zsír, vaj vagy kókuszzsír, ki mit használ, én maradok a disznózsírnál.

Elkészítés:

1. A száraz hozzávalókat az egyik edényben, a nedveseket a másikban összekeverjük, majd a kettőt vegyítjük. Dolgozzunk gyorsan, ne keverjük túl a tésztát.

2. A tortaformát kivajazzuk/zsírozzuk, kilisztezzük (vagy sütőpapírral béleljük) és beleöntjük a tésztát. 180-200 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Ne süssük túl, nem kell, hogy nagyon színe legyen. Ha túlsütjük, száraz lesz. Kihűtjük, széleit levágjuk, így egy 24 cm-es tortát kapunk, majd kétfelé vágjuk. A levágott széleket ne dobjuk ki, morzsoljuk össze és azzal be lehet panírozni a torta oldalát.

Hozzávalók a körtekompóthoz: 
- 50 dkg körte, ez már a nettó súly, pucolt, hámozott, magházától eltávolított súly,
- 1 evőkanál étkezési keményítő,
- fél citrom leve,
- cukor és méz ízlés szerint (én egyiket sem tettem bele),
- kevés hideg víz.

A kompót elkészítése: 

1. Az előkészített körtét kis kockákra vágjuk és lassú tűzön feltesszük főni (nekem jó érett, lédús a körtém, így víz nem kellett alá). Aki édesebben szereti vagy nem elég édes a körtéje, tegyen bele barna cukrot és/vagy mézet. A mi körténk mézédes és egyébként sem szeretem a túl édes ízeket, így én teljesen cukormentesen főztem. Ha van bio citromunk, reszeljük bele a citrom héját. Mikor már annyira megfőtt a körte, hogy szinte pépesen puha, akkor mehet bele a citromlé.

2. A keményítőt elkeverjük egy kevés vízzel. Csomómentes legyen. Teszünk hozzá egy kis forró körteszószt, elkeverjük, majd az egészet visszaöntjük a többi körtéhez. Keverjük folyamatosan. Besűrítjük, egyet forr és elzárjuk a tüzet.

Hozzávalók a csokimázhoz: 
- 2 dkg kakaópor,
- kb. 25 ml tej (vagy annyi, amennyivel éppen ki tudjuk keverni csomómentesre a kakaóport),
- cukor ízlés szerint,
- kis kupaknyi rum (elmaradhat),
- kevés őrölt fahéj,
- 3 dkg vaj.

Elkészítés: 

1. A kakaóport egy kevés tejjel kikeverjük, csomómentesre. Úgy készítsük, mint ahogy a csokimázat szoktuk a sütemények tetejére. Teszünk bele cukrot, rumot és fahéjat.

2. Feltesszük főni. Lassú tűzön főzzük és ne forrjon semmiképp. Mikor a cukor elolvadt, én le is szoktam venni a tűzről azonnal és gyorsan beledobom a vajat. Mikor a vaj elolvadt, megkenjük az egyik, kihűlt, tortalapot ezzel a csokimázzal.

3. Az eredeti recept dupla adag csokimázat készít és mindkét lapot megkeni vele.

Hozzávalók a krémhez: 
- 50 dkg házi krémsajt (ez nálam egy jó sűrű, önmagában is megálló krémsajtot jelent, lásd fotó fent),
- 4,5 dl tejszín (ennyi volt),
- 1-2 zacskó habfixáló (biztosra mentem, kettő zacskóval tettem bele, de szerintem egy is elég lett volna),
- porcukor ízlés szerint,
- 1 csomag prémium vaníliás pudingpor (36 g),
- 3 dl tej.

A krém készítése: 

1. A pudingport és a cukrot kikeverjük egy kevés tejjel. Csomómentes legyen. A maradék tejet feltesszük forrni. Mikor forr, szedünk egy keveset belőle a kikevert pudingporhoz, összekeverjük és folyamatos keverés mellett az egészet visszaöntjük a forró tejhez. Lassú tűzön keverjük, besűrítjük, majd elzárjuk a tüzet. Kihűtjük, de hűlés közben többször keverjük át géppel, hogy ne legyen csomós.

2. Mikor kihűlt a puding, kihabosítjuk a krémsajttal.

3. A tejszínt felverjük a habfixálóval (a habfixálót félidőben keverjük hozzá a tejszínhez).

4. A felvert tejszínt is hozzákeverjük a krémsajtos pudinghoz. de egy keveset hagyjunk meg a díszítéshez.

Itt szeretném megjegyezni, hogy az eredeti recept szerint a krém egy tejjel felfőzött búzadarás, tejszínes, zselatinos krém. A recept a fenti linken megtalálható hozzá, ha valaki inkább azt szeretné elkészíteni. 

A torta összeállítása: 

1. Alulra kerül egy lap, amit már megkentünk a csokimázzal. Erre kerül az egész körtekompót és a krém fele, mégpedig úgy, hogy egy-egy zacskóba töltjük mindegyiket, majd váltakozva köröket nyomunk rá hol a körtekompótból, hol a krémből.

2. Ezután rákerül a másik tortalap, amit bevonunk a krém másik felével, valamint az oldalát is. Tetejét tejszínhabrózsákkal díszítjük, oldalát a morzsával bepanírozzuk. Díszítésképp egy nagyon kevés reszelt étcsokit szórtam a tetejére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése