2017. december 29., péntek

Finomfőzelék

Gyerekkorom kedvenc főzeléke a finomfőzelék volt. Kérésre leírom, én hogyan készítem. Sokféle recept létezik, van, aki csak tejet tesz bele, van, aki csak vizet és tejfölösen habarja, van, aki a tejet és a vizet vegyesen. Csak jó minőségű alapanyagokból lesz tényleg finom ez a főzelék.



Hozzávalók egy nagy adag főzelékhez (nem szoktam mérni, miből mennyit teszek, általában 30-40 dkg-ot ajánlanak mindenből, de én ennél többet szoktam)
- karalábé (két közepes-nagy fej), kicsi kockákra vágva, nagyobb borsószem méretűre,
- sárgarépa (néhány nagyobb darab), kis kockákra vágva (akkorára, mint a karalábé),
- zsenge zöldborsó (kb. 50 dkg) (lehet fagyasztott is),
- só,
- zsiradék (nálam vaj),
- tej (kb. 3-4-5 dl, attól függően, hogy mennyi zöldséget használunk és, hogy vízzel hígítjuk-e),
- 3 evőkanál liszt,
- cukor ízlés szerint,
- friss petrezselyem zöldje, aprítva (elmaradhat).

Elkészítés:

1. A vajat megolvasztjuk és rátesszük a felkockázott répát, karalábét. Sózzuk. Kevés vizet is öntünk alá. Lassú tűzön majdnem puhára pároljuk.

2. A zsenge zöldborsót akkor adjuk hozzá, mikor a répa és a karalábé majdnem puha. Én most adom hozzá a tejet is és hozzá egy kis vizet is (de lehet csak tejjel is készíteni). A lényeg, hogy annyi összfolyadék legyen a zöldségeken, hogy éppen ellepje azokat.

3. Fedő alatt tovább pároljuk, míg a borsó is elkészül. Nem kell neki sok idő (percek kérdése, főleg, ha jó zsenge), figyelgessük, mert, ha túlfő a borsó, akkor kemény lesz!

4. Egy kevés tejben (vagy vízben) elkeverünk (csomómentesre) 3 evőkanál lisztet. A forró főzelékléből merünk hozzá egy-két evőkanálnyit, elkeverjük, majd folyamatos keverés közben visszaöntjük az egészet a főzelékhez. Ízlés szerint kis cukorral ízesítjük (a főzeléknek enyhén édeskés ízűnek kell lennie). Forralunk rajta egyet és kész is. Keverhetünk bele apróra vágott petrezselyemzöldet is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése