2018. január 10., szerda

Csicsókakrémek kenyérre (vegán is)

Idén enyhe a telünk, így tudunk a kertből kiásni csicsókát (tavaly tavaszig kellett ezzel várni). Most két kenyérre kenhető krémet készítettem belőle. Az egyik tejmentes, a másikban van egy kevés tejföl. Most nem mértem le semmit, csak ízlés szerint adagoltam bele a hozzávalókat. A teszten mindkét kence átment, de a magyaros ízesítésű volt az egyértelmű győztes. A receptek ötlete a Fitt Nők és a Pálmafa projekt nevű blogokról származik. A csicsóka nagyon egészséges növény, habár kezdőként érdemes kisebb adagokban fogyasztani, mert puffadást, hasfájást okozhat. Bővebben írtam a csicsókáról a Kert és karám oldalunkon. További csicsókát tartalmazó receptek pedig a blogon ITT találhatók.




Hozzávalók az almás krémhez (tejmentes, vegán):
- csicsóka (nem mértem le, egy kisebb tepsiben darabolva, elterítve pont elfért, aztán annak a feléből lett ez a krém, a másik feléből a magyaros),
- fél-1 alma, hámozva, darabolva,
- 1 mokkáskanál friss kakukkfű, aprítva,
- 1-2 gerezd fokhagyma,
- só,
- bors,
- negyed citrom leve,
- olaj,
- száraz serpenyőben pirított tökmag és napraforgó (de próbáltam már pirított dióval is...mogyoróval is jó lehet :) ).

Elkészítés: 

1. A csicsókát megmossuk, meghámozzuk (van, aki nem hámoz, csak ledörgöli).

2. Nem túl vékonyra felszeleteljük, tepsibe tesszük, sózzuk, borsozzuk és meglocsoljuk kevés olajjal (volt már, hogy nem használtam olajat sem, hanem az előkészített zöldséget egy fedővel rendelkező kerámiaedénybe tettem, lefedtem és így sütöttem meg). 180 fokos sütőben puhára sütjük (frissen felszedett csicsókát használtam, így nem kellett alá víz és nem is kellett letakarni, mert engedett levet és megpuhult takarás nélkül is).

3. Mikor kész a csicsóka, hozzáadjuk az almát, a fokhagymát, citromlevet. Botmixerrel krémesre turmixoljuk. Ha szükséges, tegyünk még bele borsot, sót és aki szeretne, keverhet bele még egy kis olajat.

4. Kenyérre kenve, tetejét pirított magvakkal megszórva kínáljuk.

Hozzávalók a magyaros csicsókakrémhez (vegán és tejterméket is tartalmazó változatban): 
- csicsóka,
- 1-2 evőkanál tejföl (volt már, hogy ezt sem tettem bele, úgy is finom volt és ezzel máris vegán lett a magyaros csicsókakrém is...Frissítés: mostanában már tejföl nélkül készítem, nekem jobban ízlik ez a krém tejtermék nélkül),
- az eredeti recept sajtkrémet is ír, én azt nem tettem bele (50 dkg csicsókához 20 dkg-ot ajánl),
- 1-3 gerezd fokhagyma,
- fél fej vöröshagyma,
- mustár,
- őrölt pirospaprika,
- só,
- bors,
- őrölt kömény (én nem tettem bele),
- aprított petrezselyem (én csak a díszítéshez tettem).


Elkészítés: 

1. A csicsókát megmossuk, meghámozzuk (van, aki nem hámoz, csak ledörgöli).

2. Nem túl vékonyra felszeleteljük, tepsibe tesszük, sózzuk, borsozzuk és meglocsoljuk kevés olajjal (volt már, hogy olajat sem használtam, hanem egy kerámiaedénybe tettem az előkészített zöldséget, lefedtem és így sütöttem meg). 180 fokos sütőben puhára sütjük (frissen felszedett csicsókát használtam, így nem kellett alá víz és nem is kellett letakarni, mert engedett levet és megpuhult takarás nélkül is).

3. Mikor kész a csicsóka, botmixerrel krémesítjük és belekeverjük az összes fűszert és ízesítőt.

4. Kenyérre kenve kínáljuk és ehhez is illik a pirított mag.

Újabb ízesítés: paradicsomos. 

Jó sűrű paradicsomszószt kevertem a fent már leírt alaprecepthez, azaz a csicsókát megsütöttem tepsiben, 180 fokon (ment rá só, bors, olaj). Ezután botmixerrel összetörtem, néhány evőkanálnyi sűrű, házi hagymával, fokhagymával, olaszos zöldfűszerekkel ízesített paradicsomszósszal.

A paradicsomszószt házi paradicsomléből szoktam készíteni, de most úgy készült, hogy a nyáron mélyhűtőbe tett paradicsomot egy nagy gáztepsibe borítottam, majd 150 fokon sütöttem néhány órán át. Végül átpasszíroztam és megfőztem, ahogy a pizzaszószt szoktam (recept itt). Kis bazsalikommal még ízesítettem, de a szósz már egyébként is fűszeres volt.


Ilyen volt a szósz, amit használtam:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése